Big Buddha - Reisverslag uit Ping Shan, Hong Kong van Liza Zoelen - WaarBenJij.nu Big Buddha - Reisverslag uit Ping Shan, Hong Kong van Liza Zoelen - WaarBenJij.nu

Big Buddha

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

03 Juli 2011 | Hong Kong, Ping Shan

Daar ben ik weer! Lang verslag he die van gisteren? ;)
No worries! Die van vandaag word ook weer lekker lang!

Na weer lekker uitgeslapen te hebben gingen we ontbijten. Cho's mam had heerlijk Loh Mai Kai klaar gemaakt (Kleefrijst gevuld met kip, shitake, Chineze worst en een sausje verpakt in een lotus bladen en dan gestoomd)
en een heerlijk koud kopje chrysanten thee hmmm!
Daarna hebben we onze spullen gepakt en zijn we vertrokken met de bus naar Tung Chung.
De stad waar vandaan je de kabel baan hoog de bergen in neemt om dan de Big Buddha boven op de berg te bezichtigen!

We zijn daar al eens eerder geweest maar toen hadden we niet genoeg tijd om alles te kunnen zien! Er is daar ook een monniken klooster en fossiele bomen waarin oude Chinese teksten zijn uitgehouwen.

De bus reis was lang en het was ongeveer ruim een uurtje verder voor we bij de kabelbaan aan kwamen. Eenmaal daar aangekomen kozen we voor de cabin met glazen bodem zodat we naar beneden konden kijken terwijl we hoog de bergen in werden gebracht.

Ik had verwacht dat het eng zou zijn om in zo'n ding met glazen bodem te zitten maar dat viel hartstikke mee! Het was helemaal niet eng en eigenlijk best gaaf! We konden nou dingen zien die je niet ziet als je een gesloten bodem hebt! Het uitzicht was echt prachtig en de bergen waren bedekt met een dekentje van wolken en sommige berg toppen waren dan ook niet zichtbaar. Al was het wel zeker zo'n 33 graden met toch een flink brandende zon! Gelukkig had ik me goed in gesmeerd!

Eenmaal bij de big Buddha aangekomen hebben we rustig een ijsje gegeten. Ik had zwarte sesam ijs met framboos en Cho had guave met aardbeien. Niet dat jullie dat interesseert ;)

We zijn als eerste op ons gemakje een beetje rond wezen kijken en foto's gemaakt van de omgeving. Daarna gingen we de wisdom path op, op weg naar de versteende bomen. Het was best een aardig eindje lopen, maar het uitzicht was geweldig! Na een stukje door het 'oerwoud' te hebben gelopen met oude vervallen huisjes die alweer geclaimed waren door de natuur. Grote dikke bamboo groeide door de daken van sommige huisjes.

Eenmaal uit het woud kwamen we op een open plek tussen de bergen terecht terwijl grote fossiele bomen opdoemden. Het was echt een prachtig gezicht! De wolken waren vlak boven ons en we keken uit op de bergen.
Ik zal wat foto's uploaden, dan kunnen jullie ook van het uitzicht genieten!

Toen we terug liepen naar de big buddha hoorden we in de verte monniken gezang. Het gezang was hemels en klonk steeds luider als we dichter bij kwamen. We besloten om naar het klooster te gaan in plaats van de Buddha te beklimmen.

Het gevoel wat over je heen komt als je zo'n plein oploopt en zo'n grote tempel voor je opdoemt terwijl er monniken gezang over tussen de gebouw echot is moeilijk te beschrijven! Het voelde als een rust die over je heen daalde en koude rillingen liepen over mijn rug. De schoonheid van deze cultuur blijft mij toch elke keer weer verbazen en verwonderen. Echt overweldigend!

Ik zou het liefst jullie allemaal een keertje mee willen nemen om te laten zien hoe geweldig het hier is!

De tijd vliegt ook steeds voorbij en zo'n dag is snel om! Tegen de tijd dat Cho's ma ons belde over het avond eten was het 6 uur! Met een beetje haast keerden we terug naar de kabelbaan want de laatste vertrok om half 7! Het was al aan het schemeren toen wij eenmaal in de kabelbaan zaten. Het uitzicht was weer geweldig! En het is leuk om naar beneden te kijken naar al die kleine mensen op de grond, die haastig op zoek zijn naar schelpen en wat al niet meer op de stranden.

Met de bus terug naar huis en het was opeens al donker! Want jaja hier schemert het al rond een uurtje of 6! Stiekem vind ik het wel lekker dat het hier vroeg donker word, geeft wat extra sfeer ;) Al die neon lichten enzo!

We pakten in Yuen Long de bus naar Shan Hing Tsuen, het kleine dorpje waar Cho's oma woont, want daar gingen we eten! Ze was heel blij met de stroopwafels die mijn ouders hadden meegegeven voor haar. Ze zou proberen ze niet te snel op te eten en er wat meer van te genieten!

Cho's oma vond het geweldig dat ik een paar worden Chinees sprak en haar vroeg hoe het met haar ging! Dat kon ik zien aan de grote glimlach die ze op haar gezicht kreeg toen ik het vroeg. Pittige tante hoor, die oma van Cho! Maar ontzettend lief!

Assa, de huishoudhulp van Cho's oma herkende mij ook nog van 2 jaar terug en was al druk bezig met koken terwijl de tantes en m'n schoonmoeder haar hielpen, we gingen natuurlijk weer met een flinke groep eten.

Wai Ling, Yi Ling, Max, Qaui Ling, Choi Ling (cho's moeder), Kiki, Cho's oma, Cho en ik aten met zijn allen aan een kleine tafel die gevuld was met heerlijk eten. Zoals gewoonlijk stond weer de broccoli achtige gestoomde groente op tafel, samen met gestoomde vis, kalfs ribbetjes, eens, gefrituurde inktvis, wintermeloen soep en nog een hoop meer op tafel. Het was vol dus! Vlak daarna kwamen er grote tassen met fruit op tafel. Er was weer van alles wat! Van mangosteen tot aan meloen! lekker lekker dus

Na heerlijk te hebben gegeten kregen Cho en ik een zakje met geluks geld in onze handen gedrukt van Cho's oma.
Daarna was het tijd om naar huis te gaan. Ik denk dat we morgen maar eens een rustig dagje gaan houden en gewoon rustig door Yuen Long gaan struinen! Nog wat dingetjes kopen enzo!

Over kopen gesproken... Toen we eenmaal thuis aan kwamen kregen we ieder een gigantische stapel met envelopjes in onze handen gedrukt. Het is traditie om bijvoorbeeld met oud en nieuw en verjaardagen geluks geld te geven... Kortom... Dit hadden we nog te goed!
Cho vertelde dat het wel duidelijk was dat ik ook echt bij de familie hoor, omdat ik ook een flinke stapel kreeg!
Het was wel een hele klus om alles uit te pakken en te tellen...
Het is echt niet normaal hoe groot de stapel is! Naja je ziet hier onder wel... Ik heb er een foto van gemaakt en er bij gezet!

Morgen spreek ik jullie weer!
Ik vind het leuk om te horen dat iedereen zo enthousiast is over mijn blogs! Ik vind het ook erg leuk om mijn ervaringen weer op te schrijven! Enne... Let maar niet op die spel fouten... Ik typ zo veel dat ik er niet meer op let hehe... In ieder geval weltrusten en tot morgen!

Oh Ja mams en paps... Ga maar vast boeken hoor ;) We gaan volgende zomer vast en zeker weer en we zouden het heel leuk vinden als we dit alles met jullie kunnen delen!

  • 03 Juli 2011 - 17:12

    Yera:

    Is geluks geld nou ook gewoon geld? Maar mooi dat je er bij hoort

  • 03 Juli 2011 - 17:15

    Cho:

    @Yera: geld speelt in de Chinese (en Aziatische) cultuur een grote rol met betrekking tot geluk. Geluksgeld is inderdaad gewoon geld maar dan verpakt in een over het algemeen rood zakje/envelop. Waarom geld precies zo'n grote rol speelt in deze cultuur moet je maar ff googlen/wiki'en :p

  • 03 Juli 2011 - 19:48

    Mamsel:

    we gaan sparen en met jullie mee volgend jaar ! meis geniet geniet geniet je leeft maar eene keer ! mamsel

  • 03 Juli 2011 - 22:15

    Sabrina:

    Woei! leuk dat je erbij hoort!
    die fotos in die glazen bak zijn echt bizar! gaaf hoor :)

  • 04 Juli 2011 - 12:26

    Emil:

    Die geld foto's zien er net uit of je een aantal paspoorten en flinke zak geld hebt geritseld met een goede drugdeal ofzo xD

  • 05 Juli 2011 - 08:47

    Kevin:

    Klinkt erg vet! Maar check die glazen vloer. Dat ziet er wel scary uit. Bikkels!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 24828

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 27 Februari 2013

Chinees nieuw jaar en Vietnamese loempia's

26 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Hong Kong here we come, part 2.

25 September 2009 - 23 Oktober 2009

Liza en Cho in Hong Kong

Landen bezocht: