Gescheurde koffer, nat pak & electro therapy - Reisverslag uit Ping Shan, Hong Kong van Liza Zoelen - WaarBenJij.nu Gescheurde koffer, nat pak & electro therapy - Reisverslag uit Ping Shan, Hong Kong van Liza Zoelen - WaarBenJij.nu

Gescheurde koffer, nat pak & electro therapy

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

28 Juni 2011 | Hong Kong, Ping Shan

Hallo lieve mensen,

Hier is dan mijn eerste reisverslag!
Gister middag/avond zijn Cho en ik aangekomen in Hong Kong! We hadden een rustige vliegreis waarbij we moesten overstappen in Beijing. Dat was nog wel even een gedoe omdat we in Dusseldorf te horen hadden gekregen dat we onze bagage in Beijing eerst moesten ophalen om het dan vervolgens weer opnieuw in te checken. Maar eenmaal op Beijing Airport konden we niet eens bij onze bagage komen! We moesten direct door de douane en dan richting de boarding gate.
Stiekem waren we wel een beetje zenuwachtig of de bagage dan wel aan zou komen. Gelukkig verscheen onze bagage gewoon op de band toen we in Hong Kong erop stonden te wachten.

Het enige probleem was... 1 van de reistassen was gescheurd! Een gigantische scheur in de zijkant was al van een afstandje te zien. Gelukkig had een handdoek de grote opening geblokkeerd en is er niets kwijt geraakt.
Gister avond was het droog en erg warm, gelukkig ben ik wel snel ge-geacclimatiseerd en heb ik geen last van de warmte en vochtige lucht!

Vandaag zijn we met 1 van Cho's oom's en tantes wezen eten en hebben we een visum voor mij aangevraagd, wat hier uiteraard velen malen goedkoper is. Zo betaal je in NL toch al gauw zo'n 80 euro voor een 1malige entry en dik tegen de 150 voor een dubbele entry. Hier was het maar 40 euro voor een dubbele entry!
Na eenmaal de visum hebben aangevraagd gingen Cho en ik samen op pad.

En eenmaal uit de shopping mal merkten we pas hoe erg het regende. Zoals ik 2 jaar terug al een keer beschreef, hebben de Chinezen hier een eigen naam voor harde regen, paardenpis en hondenschijt.Paardenpis is minder erg dan honden schijt... En helaas hebben we vandaag bijna niets anders dan hondenschijt gehad!

Maar dat hield ons niet tegen hoor! We hebben de regen getrotseerd en alle bij een nieuwe camera tas gekocht. Ook heb ik nog een parfum gekocht (Armani, daimonds)

Na wat te hebben rond lopen kregen we een telefoontje van Cho's ma, of we naar 1 van de shopping mal's wilden komen zodat ik bij de Chinese dokter langs kon voor acupunctuur.
Na dat Cho's ma en Cho voor mij het woord hadden gedaan werd mijn hartslag gemeten en gevraagd of ik eventueel iets had tegen medicinale thee. Natuurlijk zei ik ''nee, kom maar op met die thee'' wat misschien toch niet slim was geweest. Ik had al een waarschuwing gehad dat de thee erg smerig kon zijn, omdat die meestal zijn opgebouwd uit de meest vreemde ingredienten. Van gedroogde berg pissebed tot gedroogde herten staart. Ja je leest het goed, herten staart en berg pissebed. En die pissebedden zijn gen kleine beestjes! Ze zijn maar liefst net zo groot als mijn duim!

Het winkeltje waar ik de acupunctuur kreeg was ook vrij bizar, maar dan op de interessante manier!
Muren vol met vreemde kruiden en voorwerpen en ergens achter in een klein kamertje zat dan de dokter die de recepten doorgaf aan de kruideniers.
De dokter vroeg of ik plaats wilde nemen om het bedje en dat ik zo stil mogelijk moest blijven liggen voor de acupunctuur. Binnen en no-time zaten er een stuk of 8 naalden in mijn hoofd en 4 in mijn handen. De naalden voel je niet, ook niet als ze in het voorhoofd worden geprikt of boven op het hoofd, midden op de kruin. Wat ik niet had verwacht was dat er draadjes op werden aangesloten. Op elk naaldje klemde hij een draadje en die draadjes koppelde hij vast aan een kleine machine. Niet veel later en zonder waarschuwen zette hij het apparaatje aan en voelde ik spieren samen trekken en zachte schokjes in mijn handen. Jaja ik heb gewoon electroshock therapy gehad! De man vroeg hoe vaak ik last van mijn hoofd had en keek me aan met een meelevende blik in zijn ogen toen Cho's ma vertelde dat ik er elke dag last van heb, zelfs met medicijnen heb ik dagelijks lichte hoofdpijn, die gelukkig licht genoeg is om te negeren en normaal te kunnen functioneren. De man legde uit dat de westerse en aziatische medicijn wereld nog steeds niet ver genoeg ontwikkeld is om klachten zoals chronische hoofdpijn te kunnen verhelpen. Wellicht zit er een zenuw blokkade in mijn hersenen wat de pijn veroorzaakt, dit soort dingen is niet te zien met een CT of MRI scan. Maar zijn wel te ''verhelpen'' (verlichten) met dus acupunctuur. Natuurlijk, naja stiekem, was ik wel een beetje sceptisch en Cho ook of het uberhaubt zo werken.

Maar goed, ik moest een half uurtje stil liggen terwijl kleine schokjes mijn handen en hoofd deden samentrekken. Na zo'n 20 minuten begon ik te merken dat ik geen pijn meer voelde in mijn hoofd. Had het dan echt gewerkt?
Na de laatste 10 minuten te hebben doorstaan mocht ik gaan, maar ik moest wel een half uurtje later terug komen voor de speciaal gebrouwen thee.
Zo gezegd zo gedaan en een half uurtje later kwam ik terug.
Ik kreeg 2 grote bekers met inkt zwarte thee. Als het was afgekoeld moest ik 1 van de bekers opdrinken, de ander is voor morgen ochtend.

Tja, daar zat ik dan, op een bankje in de shopping mal met 1 van de meest vieze bekers thee ooit! Een smerige weeë smaak van iets zuurs, zoets en bitters vulde mijn mond. En het moest in 1 keer op. Na een paar flinke slokken en rillingen was het gelukkig op en kreeg ik een zoet gedroogde pruim als beloning. Gelukkig was die wel lekker en verdween de smaak van de thee! Helaas staat er voor morgen ochtend nog een kopje op me te wachten en moet ik morgen terug komen voor nog een sessie acupunctuur en vieze thee. Als het goed is, is dat de laatste sessie en ben ik van de thee af. Die acupunctuur was niet zo erg maar die thee BAH!

Maar ja, het heeft zeker geholpen en de thee zorgt er ook voor dat er giftige stoffen uit het lichaam worden gefilterd. Al met al... De kruideniers vertelden dat ik wel ballen had en dat ik de eerste Westerling was die het wel wilde doen en niet bang was voor de ervaring! Toch nog een groot compliment ;)

Morgen word het hopelijk wat droger weer, van mij hoeft die zon niet perse te schijnen als het maar droog is!

Nu ff lekker douchen en dan uit het raam naar de onweer turen! Jezus was gaat dat tekeer!

Tot morgen of overmorgen!

ps. ik begreep dat Cho en ik gelukkig hadden want de dag voor wij in Beijing aankwamen hadden daar 9000 mensen vast gezeten vanwege de harde windstoten en het vreselijke weer! Morgen misschien een mooie foto van mij met naadles in mijn huid ;)

pps. dat van die oorbellen is onzin hoor mam, die veroorzaken geen hoofdpijn volgens de acupunctuur dokter

  • 28 Juni 2011 - 14:47

    Fleur:

    Wow!! Wat een ervaringen al meteen en dat al na dag 1! ik kan niet wachten wat jullie nog meer gaan meemaken! ;) Ik ben heeeeel benieuwd of het gaat werken! Keep us posted about it!

    Hier is het ook bloed en bloedheet en zo benauwd dat je je in gedachte overal waant behalve in NL. Er is voor straks noodweer voorspeld met mega hagelstenen maar ondertussen kijk ik nog steeds naar strak blauwe lucht en zon! :D

    Heeeel veel plezier! Xx

  • 28 Juni 2011 - 15:01

    Mamsel :

    ja ik heb wel 1000 x gekeken vandaag !!! vandaar dat ik er snel bij ben. Stoer hoor die accupunctuur. enne dat van die oorbellen wat weet hij er nou van haha ! Nou fijn dat jullie er zijn geniet stiekum met jullie mee !
    (mac loopt vast op open office mail even wat te doen) xxxx

  • 28 Juni 2011 - 16:33

    Yera:

    Je was al weg voordat ik je plezier kon wensen op je reis maar bij deze dan als nog veel plezier. Jullie hebben veel gedaan vandaag, had je geen last van de jetlag. Also in al die winkels hadden jullie niet een nieuwe tas moeten shoppen? Anyways dapper van je hoor dat je de acupunctuur aandurfde, maar ik moet eerlijk zijn dat ik ook sceptish ben, vooral over de medicinale werking van pissebed thee (niet dat dat perse in jouw thee zat)

    Is dat nou niet vervelend in een land zijn waar niemand je verstaat?

  • 28 Juni 2011 - 19:50

    Paps:

    Da's lekker zeg die thee.
    Vroeger maakte ze die ook in Nederland maar dan door kwakzalvers en heksen enzo. Je weet wat daamee gebeurde.
    Nee hoor geintje. Hoop dat je er baat bij hebt. Hier regent het nu met afentoe een flinke klap onweer. Hoop voor jullie dat het weer beter wordt. Veel plezier en vooral veel genieten.

  • 29 Juni 2011 - 14:45

    Kevin:

    Naalden in je hoofd, vieze thee en gescheurde koffer? Klinkt als vakantie!

    Hopelijk heeft het allemaal gewerkt al dan niet voor een periode.

    Er mag wel gezegd worden dat het weer hier ook hondenschijt is, dus jullie missen niks :P.

    Have fun daar jullie!!

  • 29 Juni 2011 - 15:31

    Sabrina:

    waaah! ik dacht bijna dat we weer een typisch gevalletje liza pech te horen gingen krijgen, maar tis toch nog goed gekomen! wel een interessante ervaring lijkt me, die accupunctuur.

    hier hebben we ook storm gehad :} het lijkt wel alsof de hele wereld slecht weer heeft gehad op het zelfde moment XD (ik hoorde namelelijk wel meer berichten van slecht weer van buitenlanders all over the place)
    (al is mijn reactie wel wat verlaat XD )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 24894

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 27 Februari 2013

Chinees nieuw jaar en Vietnamese loempia's

26 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Hong Kong here we come, part 2.

25 September 2009 - 23 Oktober 2009

Liza en Cho in Hong Kong

Landen bezocht: