weer thuis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Liza Zoelen - WaarBenJij.nu weer thuis - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Liza Zoelen - WaarBenJij.nu

weer thuis

Door: Liza

Blijf op de hoogte en volg Liza

24 Oktober 2009 | Nederland, Utrecht

Nou mensen,

Ik ben weer veilig thuis. Om heel eerlijk te zijn is het toch ook wel weer lekker om thuis te zijn. Ookal is het ontzettend koud!
Ik mis Hong Kong nu al, maar Nederland heeft ook zo zijn charmes en thuis heb je, je eigen dingetjes weer.

Ik vond het moeilijk om weg te gaan uit Hong Kong, ik voelde me er zo thuis. Ik kon mijn tranen niet tegen houden. Ik ga zeker weer terug!
We hebben een redelijk goede vlucht terug gehad, met hier en daar wat turbulentie. Op Heathrow moesten we uit eindelijk 5 uur wachten op onze volgende vlucht naar Dusseldorf, waar we opgehaald werden door mijn ouders.

Sorry trouwens dat ik de laatste dagen dat in Hong Kong was niet meer heb kunnen updaten. Ik was steeds niet lekker en had ook niet veel tijd. Gelukkig voel ik me bijna weer helemaal beter.

De laatste dagen waren ook echt fantastisch. We zijn dus weer nar China geweest met Yuk Lin en Lin. Bij de speelgoed fabriek van Cho's oom.
Echt gigantisch en gaaf om te zien. Al die mensen werken aan de lopende band.
In de fabriek maken ze alles zelf, van de kleine schroefjes en moertjes tot aan de verpakking van het speelgoed.
De mensen die in de fabriek werken, wonen allemaal in een appartementen complex, gebouwd op het terrein. Het beschikt over een eigen dokter, supermarkt, kapper. Het is eigenlijk een klein dorpje.
Cho's oom eet ook vaak met zijn werknemers om te socializen en dan doen de koks beter hun best.
Hij geeft ook veel van zijn winst aan charity, zoals bijvoorbeeld aan een instelling die ervoor zorgt dat meisjes uit arme gezinnen ook naar school kunnen. Heel vaak word er in China nog gedacht dat meisjes beter thuis kunnen blijven en dat jongens moeten gaan studeren om zo geld te kunnen verdienen. Ook geeft hij aan school instellingen, zodat het onderwijs ook verbeterd wordt!
Die man doet echt een hoop goede dingen!

Verder hebben we die dagen ook weer overnacht in een 5 sterren hotel en ik heb lekker TV gekeken in bad! Ook hebben we weer een heerlijke maar pijnlijke massage gehad. Bij elke massage die ik heb gehad, kreeg ik te horen dat ik hele kleine voeten heb... Zelfs in China heb ik kleine voeten en ben ik klein qua lengte. Zucht...

Ik weet niet of ik dit allemaal al had verteld in een vorige blog, maar ach.. Dat geeft niet toch?

De laatste paar dagen terug in Hong Kong waren erg fijn. We zijn naar een vlindertuin geweest zoals ik al had verteld en gewoon nog even lekker wezen shoppen. Uit eten geweest met de familie en ik ben 1 dag thuis gebleven omdat ik weer eens last had van migraine, bah!
Cho is erg lief voor me geweest die dagen. Hij is natuurlijk niet thuis gebleven die dag, dat had ik ook niet gewild. Heb toen bijna de hele dag geslapen en we hebben toen s'avonds bij zijn oma gegeten. Dat was erg lekker! En gezellig. De volgende dag hebben we een beetje rustig aan ingepakt en wat hadden we een hoop spullen.
Gelukkig had Cho van die spacebags gekocht die je vacuum kan zuigen! Dat scheelde een hoop, anders had het echt NOOIT in de tas gepast allemaal! HAHA!
We hadden de tassen ook maar gewogen voor de zekerheid en Cho's tas woog 18 kg en die van mij 21... Oeps!
Achja, je mocht in totaal 23 mee het vliegtuig in nemen, dus het gaf niet.

De laatste dag zijn we nog even door Yuen Long wezen struinen en lekker daar ontbeten, daarna terug naar huis in San Hing Tsuen om de dingetjes te pakken en uit eten te gaan met weer een grote groep.
Bijna iedereen was er en het was echt heel erg gezellig. We hadden lekker gegeten en daarna was het de auto in laden en met Wai Lin Yi en Lin naar het vliegveld. Inchecken, beetje rond lopen en dan afscheid nemen. Afscheid nemen valt altijd zwaar zeker als je nog helemaal geen zin hebt om weg te gaan. Zoals ik al zei, ik kon een traantje laten niet tegen houden. Silly old me!

Nu ik zo terug kijk naar hoe ik het ervaren heb, vind ik het nogsteeds moeilijk om het te uiten in woorden. Ik vond het fantastisch en dat is nog zacht uitgedrukt. Alles wat ik gezien en gedaan heb, heeft mij persoonlijk ook veranderd. Misschien ben ik wel weer wat volwassener geworden en ik ben meer gaan realiseren. Ik ben zeker een hoop ervaringen rijker. Alles wat Hong Kong mij geschonken heeft, draag ik in mijn hart en herrineringen.
Ik heb het gevoel dat mijn relatie met Cho alleen maar sterker is geworden zoals ik al eerder zij en het heeft mij nog meer zekerheid gegeven. Ik wil echt mijn leven met hem delen, daar was ik een poosje geleden al zeker van. En nu, als het mogelijk is, ben ik er nog zekerder van dat ik voor altijd bij hem wil blijven.
Als hij terug naar Hong Kong zou willen emigreren, zou ik met hem mee gaan en dat is gesproken uit de grond van mijn hart. We hebben het samen zo fijn gehad en hij heeft mij zoveel laten zien. Daar ben ik hem ook heel erg dankbaar voor! Cho is echt het meest geweldige persoon die ik in mijn leven heb ontmoet en ik heb het geluk om mijn leven en ervaringen met hem te delen. Dat maakt mij, op dit moment, het gelukkigste mens op aarde.

Ik ben daar echt met open armen ontvangen, met zo veel vriendelijkheid. Echt ongekent. Cho's familie is echt fantastisch en ik ben blij dat ik ze heb mogen ontmoeten.

Het is echt een ontzettend persoonlijke ervaring om Hong Kong mee te maken. Ik zeg het jullie nog een keer. Ga! Ga en ervaar Hong Kong!
En ga dan niet naar die toeristische plaatsen, want dan proef en ervaar je het echte Hong Kong niet!
Wees daar ook niet bang om de fantastische culinaire uitspattingen te proeven, want echt, die Kantonesen kunnen koken alsof ze een geschenk uit de hemel zijn!
Natuurlijk is niet altijd alles lekker, want iedereen heeft zijn eigen smaak.
Maar geloof mij, haai-envinnen soep, abelone en zwaluwspeeksel zijn de 3 duurste specialiteiten en zeker waard om te proberen. Net als hun speenvarken, pekingeend, krab, kreeft, inktvis, alle soorten en maten van pao's (boordjes of ook wel bun's) met vlees, zoetigheden, de dimsum, rijstenpap, noem het maar op! Probeer het en wees ook niet bang om de gekke dingen te proberen zoals vissen wang of varkens darmen, want geloof me, het is allemaal lekker!

En dan zit ik hier nu, thuis in Nederland in de kou. Met een dikke trui aan, terug denkend aan Hong Kong. Aan het warme zonnetje en de lekkere geuren uit de keukens als je over de straten struint. En dan denk ik, wanneer gaan we weer terug?
En dan zeg ik tegen mijzelf.

''Zo gauw mogenlijk''

I truly love Hong Kong, it's culture and everything it has given me.

  • 24 Oktober 2009 - 19:54

    Yvonne:

    Lieve Liza, Fijn dat jullie weer heelhuids thuiszijn en dank je wel dat je nog een mooie update hebt gemaakt. Ik vond het fijn dat je ons een kijkje hebt gegeven in jullie geweldige reis. Laat het allemaal bezinken en geef het een plekje, er is niemand die jullie deze ervaring kan afnemen. Geniet met je lief, gelukkig heb je hem niet achter hoeven laten en ik hoop dat jullie de mogelijkheid hebben om nog eens terug te gaan.
    Lieve Liza, nogmaals bedankt en een heel dikke knuffel. p.s. maar nu wil ik natuurlijk ook de foto's wel eens zien he.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Actief sinds 13 Sept. 2009
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 24834

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 27 Februari 2013

Chinees nieuw jaar en Vietnamese loempia's

26 Juni 2011 - 17 Juli 2011

Hong Kong here we come, part 2.

25 September 2009 - 23 Oktober 2009

Liza en Cho in Hong Kong

Landen bezocht: